Kostymbyte

Drog snabbt vidare till en mer lättmanövrerad sida utan reklam som lägger sig över inläggen i mobilversionen:
 
Den går att nå här.
http://astridtolke.blogspot.se/
Eller här!:
http://tolke.se/
 
Kom med!!!!!!!!!!!!!1

Söndagbok




Biologiska

Efter bilskroten och en hetsäten veggoburgare stående inne på hötorgshallen åkte klassen vidare till Biologiska museet.
En 120 år gammal byggnad med syfte att visa pöbeln under tidigt 1900-tal Svea rikes djurliv i uppstoppat format.
Vissa exemplar på museet var lika gamla som huset självt. Det syntes, vilket jag gillar.
En favorit på twitter är trots allt "crap taxidermy".

Jag roade mig med att teckna fåglar, främst tranor.
Återigen: sämst fotografier. :-(



Det var mysigt att hänga där med alla döingar.

Slänger in en bild på Johanna från idag också.
Här är hon väldigt fokuserad på sin mobil under lektionstid.
Tecknad utan att titta på pappret- min nya favoritsport.

God tur!

På bilskroten

Idag tog lärar-Gurra med oss i klassen till en öppen bilskrot i närheten av Akalla.
Kanonkul!
Och försatans kyligt i luften.

Jag tog på mig uppgiften att försova mig idag. Någon måste väl göra det?

Anlände alltså aningen sent till skroten och började trevande teckna.
För att kunna Slappna Av Och Ha Kul bestämde jag mig för att teckna utan att titta på pappret.
Det gick såhär:
Två bilar här. Med och utan motorhuv.
Tycker att jag lyckades fånga känslan av "skrot".
En hög med däck. 
Tire fire!
En bil utan motorhuv och en ratt med muff och detonerad airbag (just den sistnämnda är ju väldigt tydlig...)

Plastpåse/folie-knöl och en bil med öppen motorhuv.
Självporträtt i ett bilfönster (ser ut som nå tomte) och trasig bildörr inifrån.

Och sist men inte minst, en teckning från under motorhuven, eller som Walle beskriver det: Höhö, barnteckning. :-)

Förlåt för skitdåligt fotograferade bilder.
Har meddelat personer i närhet inför min kommande födelsedag att jag BARA önskar mig en scanner, inget annat tack hej.
*håller tummarna*

God tur!


040514


Hej.
Dagarna rusar förbi mig i sportiga tights och löpskor.
I magen växer en framtidsångest likt ogräs och nässlor.
Skolan är över om arton dagar minus helg.
Jag har fått vidgade vyer men bara snuddat vid känslan av tillit (inför själv) och frid.
Det är förstås en evigt pågående kamp och jag är bara en av miljarder deltagare.

Enkla teckningar från veckan:
Som det kan kännas. Blä.
(JL-kille från Vifolkaskolan -04)

En växt jag helt enkelt inte kan få bukt på. Den ser konstant döende ut men fortsätter leva. 
Möjligtvis ett fall av zombieism.

Nytt påhitt till serie som kanske kan bli klar om miljoner år.

Spelindustrins ansikte. Lite krasst.

Jag (inte spelindustrins ansikte) inatt efter kopiösa mängder svett och dans på lillbrödets spelning.

God tur!

Min arbetsplats




Ordning och reda.
Känner att jag behöver en uppgift eller ett uppdrag.
Nu för tin sitter jag ju bara här vid mitt stökiga köksbord och ritar fåniga figurer utan syfte.
Skissade till en seriestrip tidigare idag i alla fall. Den kommer upp senare när jag satt ihop alla komponenter och borstat håret.

Cya!

Sömndag

Äntligen är denna hektiska vecka förbi.
Det tar mycket energi att sätta upp en vårutställning och flänga runt bland och med besökare i solgasset.
Eftersom jag däckat klockan nio i soffan varje kväll har ritblocket legat orört.
Den senaste bildskörden är därför enbart från en tecknartur infasad mellan fyllning och tömning av tvättmaskin ikväll.

Först ut är *allas vår Britney* (i alla fall om en får tro 2009 års skvallerblaskor. Hon verkade ju vara allmän egendom enligt dessa).
Walle råkade tvätta sina hörlurar med jeans, tröjor och annat krams. Inte ultimat om ni frågar mig.
Men, de överlevde!.. och ligger nu rena och fräscha bakom en vattenspruta på köksbordet.
Se där.

Blyertsteckning. Stor anledning till att jag önskar mig en scanner.

Person på promenad med sin grävling.

En karaktärsskiss till en serie jag planerar att rita.
Den handlar om en kronolots på sjuttonhundratalet.


Gott veckoslut!


...




Jag har sett på tv och således tv-reklam i helgen...


Hur långt kan du gå?

Genom Södertäljes tågtunnlar

Här sitter jag och tryckutjämnar på väg hem till Stockholm efter några dagars påskande i östergyllen.
Nu ser jag främst min egen spegelbild när jag blickar ut, men innan solen gick ner hann pennan inspireras av några träd och en kyrka.

Jag älskar träd. Så mycket att en får dendrofilvibbar.

En kvist i Norrköping:



Åså nå krafs från en kväll i mampaps soffa framför Harry Potter 7 då jag åt Läkerol så att pruttarna haglade:

De pratar feminism.

Hare goth!

Menskopp!!!!!


Utan tvekan!

påskapennan

Påsklov och vad göra?
Kludda teckningar förstås!
Först ut är min hand som håller i ritboken. 
Inte behöver en väl leta motiv längre bort än vad näsan räcker?
Navelskådning i sitt esse.




Resterande bilder är klotter utan kontext och de kommer här:




W har nu skrubbat holken skinande ren och vi har tagit en tur söderut till påskfirande familj.

ingen vidare gårdag




en sida ur kladdiga arbetsprover

 
Jag ångrar ca hela utförandet. Speciellt blyertskladdet som smetades bort när jag fotograferade in bilderna på datorn.
Ågren ågren ågren.
Men det löser sig nog. Kommer jag inte in kan jag ju alltid leva la vie boheme i höst och resa åt helvete.

Önskar mig en scanner i födelsedagspresent och julklapp tack.
Och kämparglöd.
Karisma.
En katt.
 
 

herzlich willkommen!

Vem får inte komma in på Systemet?
-Hunden katten glassen.
 
Jag måste rita för att komma någon vart.
Det går inte att dega på vardagsrumsgolvet med fötterna på soffbordet hela livet. Ibland måste en sitta rakryggad och sköta sin business också.
Snart uppnår jag den ädla åldern 24, en ålder som för tio år sedan kändes alldeles otroligt vuxen, färdigbakad och självuppfylld.
Men fortfarande är jag den där oroliga och finniga typen med söndertuggade naglar och underliga sovvanor.

En upphör aldrig att förvånas.
 
Men teckna det ska jag. Och ut på bloggen ska det.
Med start: IDAG!
 
Här är ett fredskalla-mönster jag vispade ihop till bakgrunden på denna blogg.

 
 

Om

Min profilbild

Astrid Tolke

23-årig person bosatt i Stockholm tillsammans med en snubbe och fem döende växter. Kontakt: [email protected]

RSS 2.0